II edycja Ligi Debat Fundacji ORLEN rozstrzygnięta
12 czerwca w Płocku odbyła się finałowa debata programu edukacyjnego Liga Debat Fundacji ORLEN. Tym razem najlepsi w starciu na argumenty okazali się uczniowie LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
Czy należy żałować tego, że w mediach społecznościowych algorytmy personalizują docierające do nas treści? Nad tym w finałowej debacie programu edukacyjnego Liga Debat Fundacji ORLEN dyskutowali uczniowie LO im. Władysława Jagiełły w Płocku oraz LO im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku. Tym razem w starciu na argumenty wygrał zespół reprezentujący LO im. Władysława Jagiełły.
Na podium znalazł się jeszcze zespół debatancki z Zespół Szkół Technicznych w Płocku, który o trzecie miejsce rywalizował z uczniami Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie. Przedstawiciele obu szkół dyskutowali o tym czy utrwalony współcześnie podział na pokolenia (Boomerzy, Millenialsi, XYZ itp.) przynosi więcej szkód niż korzyści.
Osiem szkół, cztery rundy
W tym roku Fundacja ORLEN zorganizowała drugą edycję programu Liga Debat Fundacji ORLEN. Program prowadziliśmy przez cały rok szkolny. Wzięli w nim udział uczniowie ośmiu szkół ponadpodstawowych z Płocka, Sierpca, Gostynina i Gąbina. W programie wykorzystujemy uznaną na świecie metodę edukacyjną, jaką jest debata oksfordzka. Młodzież w praktyce uczy się sztuki dyskusji, argumentacji, prowadzenia sporu z szacunkiem do oponenta. Program jest skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych z Płocka oraz powiatów płockiego, sierpeckiego i gostynińskiego.
– Zaproponowaliśmy uczniom ten program edukacyjny, bo jesteśmy przekonani, że nauka jest najprzyjemniejsza i najskuteczniejsza wtedy, kiedy nawet nie zauważamy, że się uczymy. Tak właśnie jest w przypadku debat oksfordzkich. Uczniowie zdobywają kompetencje przyszłości, takie jak analiza danych czy praca w grupie i pod presją czasu. Dzieje się to w atmosferze zdrowej rywalizacji między drużynami – mówi Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN, koordynatorka „Ligi Debat Fundacji ORLEN”.
W ciągu roku prowadziliśmy szkolenia, warsztaty on-line dla nauczycieli przygotowujących zespoły do debat jak i dla samych uczniów. Młodszym uczniom, którzy dopiero zaczynają przygodę z debatą oksfordzką, zaproponowaliśmy udział w dwóch sparingowych rundach debat. Tezy, nad którymi debatowali uczestnicy „Ligi Debat Fundacji ORLEN” opracowali pracownicy Grupy ORLEN. Dotyczyły one m.in. nowoczesnych technologii, digitalizacji w edukacji, przyszłości handlu autonomicznego. − Często tezy, z którymi musimy się zmierzyć, odbiegają od naszych zainteresowań. Mamy jednak motywację do tego, żeby dowiedzieć się więcej i nauczyć się poprawnie o tym opowiadać. Moim zdaniem to cudowna forma nauki – mówi Zofia Górska, uczestniczka „Ligi Debat Fundacji ORLEN” z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie.
Najlepszy mówca
Finał Ligi Debat, który w tym roku zorganizowaliśmy w Zespole Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Płocku. Podobnie jak w I edycji jury wybrało najlepszego mówcę Ligi Debat Fundacji ORLEN. W tym roku za najlepszą debatantkę uznali Hannę Kaczmarek z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
Finał programu był okazja do tego, by młodzi ludzie zaprezentowali swoje umiejętności przed szerszą publicznością i w świetle jupiterów. – Z kolei dla nas to była możliwość zobaczenia jakiego postępu dokonali podczas całorocznej pracy z debatą oksfordzką – podkreśla Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN.
Realizacja „Ligi Debat Fundacji ORLEN” zaplanowana jest do 2027 r. Partnerem merytorycznym programu jest Fundacja Projekty Edukacyjne.
Laureaci:
- I miejsce − LO im. Władysława Jagiełły w Płocku
- II miejsce − LO im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku
- III miejsce – Zespół Szkół Technicznych w Płocku
- IV miejsce − Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie
- Najlepszy mówca – Hanna Kaczmarek z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku