28.05.2024

28 maja to Dzień Higieny Menstruacyjnej

Według danych UNICEF z 2015 roku, nawet 500 milionów kobiet na świecie w czasie menstruacji nie może w pełni dbać o higienę podczas okresu. Dzień Higieny Menstruacyjnej ma budzić świadomość na temat tego problemu. Fundacja ORLEN, w ramach programu „Różowy ORLEN”, zachęca do organizacji zbiórek materiałów higienicznych i przekazania ich osobom, które nie mają do nich dostępu.

Dzień Higieny Menstruacyjnej został zainicjowany przez niemiecką organizację WASH United w 2013 roku. Data 28 maja nie jest przypadkowa – 28 dni to średnia długość cyklu menstruacyjnego, a maj jest piątym miesiącem roku, co symbolizuje 5 dni, które przeciętnie trwa menstruacja.

Celem ustanowienia tego dnia było edukowanie społeczeństw na temat menstruacji – zwalczanie mitów i stygmatyzacji z nią związanych; promowanie inicjatyw, które zapewniają darmowe lub tańsze środki dla potrzebujących, a także zachęcanie do regularnych wizyt u lekarza oraz dbania o zdrowie reprodukcyjne i walka o prawa kobiet do godnego życia bez wstydu i wykluczenia.

Skutki braku dostępu do materiałów higienicznych są wieloaspektowe. W wielu rejonach świata, z tego powodu, dziewczynki opuszczają zajęcia szkolne, kobiety tracą dni pracy, a stygmatyzacja menstruacji prowadzi do wykluczenia społecznego i psychicznego dyskomfortu.

„Różowy ORLEN”

Fundacja ORLEN już w 2022 r. podjęła działania na rzecz przezwyciężenia tabu, jakie panuje w Polsce wokół tematu menstruacji. Pilotażowo, w naszych siedzibach w Płocku i w Warszawie, w damskich toaletach zainstalowaliśmy blisko 90 różowych skrzyneczek z materiałami higienicznymi.

– Jesteśmy przekonani, że środki higieniczne powinny być w toaletach standardem − tak samo jak jest nim papier toaletowy – mówi Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN, inicjatorka projektu.

Idea instalowania różowych skrzyneczek z podpaskami czy tamponami w przestrzeni miejskiej narodziła się w 2019 r. Pierwsza z nich zawisła we Wrocławiu. Skrzyneczki w całej Polsce działają zgodnie z zasadą: weź, jeśli potrzebujesz, zostaw, jeśli masz nadmiar.

− Mamy nadzieję, że nasze działanie zainspiruje wielu pracowników do poruszenia tematu menstruacji w rozmowach ze swoimi dziećmi, bądź instalacji takiej skrzyneczki w ich szkole – mówi Małgorzata Rogowska.

Zorganizuj zbiórkę materiałów higienicznych

Za pilotażem Fundacji ORLEN poszły kolejne działania. Każda ze spółek z Grupy ORLEN może wystąpić do Fundacji ORLEN o różowe skrzyneczki do swoich toalet oraz dwumiesięczny zapas środków higienicznych. Przystępując do programu, spółka zobowiązuje się zarówno do uzupełniania skrzyneczek przez minimum 24 miesiące, jak i do zorganizowania wśród pracowników zbiórki tamponów i podpasek dla podopiecznych z wybranej organizacji czy instytucji – np. kobietom w kryzysie bezdomności czy uczennicom lokalnej szkoły.

– Wbrew pozorom problem ubóstwa menstruacyjnego, czyli braku dostępu do podpasek i tamponów, dotyka także wielu polskich kobiet – m.in. pań w kryzysie bezdomności czy o bardzo niskich dochodach, żyjących na granicy minimum socjalnego – wskazuje Małgorzata Rogowska.

Mamy nadzieję, że nasze działania zainspirują wielu osób do poruszenia tematu menstruacji w rozmowach z dziećmi, bądź instalacji różowej skrzyneczki w ich szkole.