FAQ

Od cząsteczki do galaktyki

Celem programu jest wsparcie studenckich kół naukowych oraz studentów publicznych uczelni wyższych w realizacji projektów badawczych, edukacyjnych i popularyzatorskich w obszarach chemii, fizyki oraz nauk pokrewnych.

Organizatorem jest Fundacja ORLEN realizująca program przy wsparciu Fundatora ORLEN S A.

Łączna pula środków przeznaczona na granty wynosi 800 000 zł.

Projekty należy zrealizować w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 30 czerwca 2026 r.

Wyniki zostaną ogłoszone do 21 listopada 2025 r. Informacja będzie dostępna na stronie Fundacji.

Wniosek składa wyłącznie podmiot posiadający osobowość prawną działający w imieniu publicznej uczelni wyższej z wydziałem chemii i lub fizyki. W praktyce jest to uczelnia reprezentująca koło naukowe działające w jej strukturze lub koło międzywydziałowe formalnie zarejestrowane na uczelni.

Student nie może złożyć wniosku samodzielnie. Wniosek składa upoważniony przedstawiciel uczelni zgodnie z jej wewnętrznymi zasadami, a studenci biorą czynny udział w przygotowaniu i realizacji projektu.

Formalnym grantobiorcą jest uczelnia publiczna reprezentująca studenckie koło naukowe. To uczelnia podpisuje umowę i odpowiada za rozliczenie projektu.

Dokumenty podpisuje rektor. Statut uczelni może przewidywać, że uprawnienia do podpisywania umów mają inne organy uczelni, takie jak dziekani lub kanclerz, lub że są one delegowane na inne osoby.

Jedno koło naukowe może złożyć jeden wniosek w danej edycji. Uczelnia może złożyć tyle wniosków, ile uprawnionych kół działa w jej strukturze.

Tak, pod warunkiem że jest formalnie zarejestrowane w strukturze uczelni.

Dofinansowanie mogą otrzymać badania i eksperymenty w chemii, fizyce i naukach pokrewnych, działania popularyzujące STEM, inicjatywy edukacyjne i rozwojowe oraz innowacyjne przedsięwzięcia studenckie wzmacniające kompetencje badawcze i popularyzatorskie.

Nie kwalifikują się projekty bez udziału studentów, niezwiązane z działalnością kół naukowych lub uczelni, rozpoczęte przed podpisaniem umowy, sprzeczne z misją Fundacji lub prawem, o charakterze politycznym albo zawierające elementy dyskryminujące.

Nabór trwa od 1 października 2025 do 31 października 2025 r. do godziny 23.59.

Wniosek możesz złożyć online poprzez generator dostępny na stronie Fundacji ORLEN. Link do systemu - https://darowiznyfundacja.orlen.pl/#/login.

Termin składania wniosków upływa 31 października 2025 r. o godzinie 23.59. Należy pamiętać, że wnioski złożone po tej dacie nie będą rozpatrywane. Prosimy o nieskładanie wniosków w godzinach wieczornych ostatniego dnia naboru. System może być przeciążony, co może uniemożliwić skuteczne złożenie wniosku. Co więcej, w tym czasie nie zapewniamy wsparcia technicznego ani merytorycznego, więc jeśli coś pójdzie nie tak – nie będziemy mogli Cię wesprzeć. W razie pytań podczas składania wniosku prosimy o kontakt: edukacja@orlen.pl.

Tak – generator wniosków umożliwia zapis wersji roboczej i powrót do edycji przed złożeniem wniosku. Wniosek w kopii roboczej otrzyma status „Draft”.

Po złożeniu wniosku status w generatorze zmieni się na „złożony” oraz na główny adres e-mail organizacji otrzymasz informację o poprawnym złożeniu wniosku.

Wyniki naboru zostaną ogłoszone na stronie internetowej Fundacji, a także otrzymasz informację e-mailową. Dodatkowo status w generatorze zmieni się na „przyznany”. W przypadku nieotrzymania dofinansowania status w systemie zmieni się na „odrzucony”, a także otrzymasz e-maila z informacją.

Po złożeniu wniosku edycja nie jest możliwa. W wyjątkowych przypadkach Fundacja może poprosić o uzupełnienia w terminie 2 dni od wezwania.

Ocena wniosków przebiega dwuetapowo. Najpierw następuje ocena formalna i ocena wstępna merytoryczna. Następnie Komisja Grantowa powołana przez Zarząd Fundacji dokonuje oceny merytorycznej i tworzy listę rankingową w oparciu o kryteria obejmujące wartość naukową i edukacyjną, jakość koncepcji i budżetu, zaangażowanie studentów, potencjał popularyzacyjny i trwałość rezultatów oraz zgodność ze STEM. Na tej podstawie tworzy listę rankingową i rekomenduje Zarządowi Fundacji projekty do dofinansowania. Ostateczną decyzję o przyznaniu grantu podejmuje Zarząd Fundacji.

Decyzja Zarządu Fundacji jest ostateczna i nie przewidziano procedury odwoławczej.

Grant może zostać przekazany kolejnemu wnioskodawcy z listy rankingowej.

Maksymalna kwota pojedynczego grantu wynosi 25 000 zł, ale jeżeli chcesz zrealizować projekt za mniejszą kwotę to nie ma problemu!

Środki można przeznaczyć na materiały, narzędzia i usługi niezbędne do działań projektowych, na niezbędne i uzasadnione wynagrodzenia specjalistów, na transport uczestników i materiałów, na promocję projektu oraz na koszty administracyjne bezpośrednio związane z projektem.

Wynagrodzenie koordynatora jest kwalifikowalne pod warunkiem szczegółowego uzasadnienia i nie może przekroczyć 10% wartości grantu.

Podatek VAT jest kwalifikowalny u podmiotów, które nie mają możliwości jego odliczenia.

Jeżeli nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, to pozycje w kosztorysie podaj w kwotach brutto.

Nie, dla spójności i przejrzystości wymagamy korzystania z wzoru tabeli kosztorysu załączonego do formularza wniosku w naszym systemie.

Niekwalifikowalne są m.in. koszty bieżącej działalności niezwiązanej z projektem, formalne programy nauczania, zakupy lub usługi od podmiotów powiązanych, pożyczki i spłaty zadłużenia, działania już zrealizowane, bezpośrednia pomoc finansowa dla osób fizycznych, wyjazdy zagraniczne, kary i odsetki, alkohol i wyroby tytoniowe, prowadzenie działalności gospodarczej, żywność wysokoprzetworzona, zakupy pojedynczych sztuk wyposażenia o wartości powyżej pięciuset złotych oraz wszystkie koszty niezgodne z celem projektu lub statutem Fundacji.

Możesz przesuwać do 20% wartości grantu między pozycjami kosztorysu. Większe zmiany wymagają pisemnej zgody Fundacji.

Umowy prześlemy e-mailem niezwłocznie po ogłoszeniu wyników. Przed wysłaniem umowy potrzebujemy czasu aby zweryfikować poprawność danych w systemie. Być może konieczne będzie uzupełnienie pewnych danych lub korekta kosztorysu, wtedy poprosimy o ich uzupełnienie.

Rekomendujemy podpisanie umowy elektronicznie - podpisem kwalifikowanym, ale jest również możliwość podpisania jej odręcznie.

Podpisaną i kompletną umowę należy odesłać w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

Środki zostaną przekazane przelewem na rachunek grantobiorcy wskazany we wniosku i w umowie.

Wszystkie materiały, działania i miejsca realizacji należy oznaczać informacją o dofinansowaniu z Fundacji ORLEN zgodnie z wytycznymi identyfikacji wizualnej dostępnej na stronie Fundacji: https://fundacja.orlen.pl/pl/o-fundacji/dokumenty.

Rozliczenie należy złożyć w ciągu 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu. W uzasadnionych przypadkach termin może być wydłużony maksymalnie do 6 miesięcy.

Otrzymane środki rozliczamy elektronicznie w systemie. Rozliczenie dzieli się na 3 obszary:

a) część merytoryczna, gdzie udzielasz odpowiedzi na pytania;

b) część finansowa, gdzie załączasz skany dokumentów finansowych opisanych formułą „Zrealizowano ze środków Fundacji ORLEN w kwocie … zgodnie z Umową …”, potwierdzenia przelewów środków, umowy zlecenia oraz uzupełniasz tabelę;

c) trzecia część jest miejscem na wgranie zdjęć i innych dokumentów wymaganych w Umowie.

Wszystkie dokumenty muszą być wystawione po dacie zawarcia umowy na grantobiorcę i opłacone z rachunku wskazanego w umowie. Dokumenty w języku obcym muszą mieć tłumaczenie na język polski.

Fundacja ma prawo monitorować projekt i rozliczenia oraz kontrolować dokumentację przez 5 lat po jego zakończeniu.

Środki muszą zostać zwrócone wraz z odsetkami ustawowymi na konto wskazane w umowie.

W takim wypadku istnieje możliwość odzyskania hasła poprzez kliknięcie przycisku „Odzyskaj hasło” w panelu logowania na stronie: https://darowiznyfundacja.orlen.pl/#/login.

Mail z instrukcją odzyskania hasła przyjdzie na główny adres mailowy wskazany w profilu organizacji. Jeżeli nie uda się odzyskać hasła, prosimy o kontakt na adres: fundacja@orlen.pl.

Powyższy komunikat oznacza to, że jednostka jest już zarejestrowana w naszym systemie. W takim wypadku, należy się zalogować używając numeru NIP i wcześniej stworzonego hasła. Jeżeli nie pamiętasz hasła, istnieje możliwość jego przypomnienia, która została opisana w punkcie powyżej. W razie dalszych problemów prosimy o kontakt na adres: fundacja@orlen.pl.

Możliwe, że uczelnia nie rozliczyła poprzedniej darowizny otrzymanej z Fundacji ORLEN. Aby złożyć kolejny wniosek o darowiznę, poprzedni grant musi zostać rozliczony pozytywnie (zmiana statusu na „Rozliczony”.

Grantobiorca udziela Fundacji nieodpłatnej licencji na pięć lat z możliwością przedłużenia na czas nieoznaczony oraz z prawem sublicencji.

Tak, grantobiorca musi zebrać pisemne zgody uczestników projektu, których wizerunek został utrwalony na zdjęciach lub filmach.

Wszelkie pytania można kierować na adres edukacja@orlen.pl. Fundacja udziela wsparcia także telefonicznie pod numerem 22 778 08 53 lub 22 677 39 28 w dni powszednie w godz. 9.00 –17.00.