Trwa Liga Debat Fundacji ORLEN. Młodzież mierzy się na argumenty
Czy w niedalekiej przyszłości w handlu detalicznym będą dominować sklepy bezobsługowe? W tej sprawie na argumenty starli się uczestnicy programu edukacyjnego Ligi Debat Fundacji ORLEN. W Płocku odbyła się kolejna runda programu, w ramach którego uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się, wykorzystując uznaną na świecie metodę Debaty Oksfordzkiej.
Niższe koszty funkcjonowania, dostępność dla klienta przez całą dobę i brak kontaktu z personelem, która skusi coraz większą grupę osób aspołecznych – między innymi tymi argumentami posługiwali się uczniowie broniący tezy o tym, że przyszłością handlu są sklepy autonomiczne.
Ich oponenci podnosili, że taka forma handlu nie zostanie dobrze przyjęta przez klientów, bo będzie wymagała biegłego posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Wskazywali, że w autonomicznych sklepach trudno będzie uzyskać pomoc osobom z niepełnosprawnościami. Argumentowali, że sklep autonomiczny potrzebuje do funkcjonowania większej ilości energii, z która mamy na świecie coraz większy problem.
Walkę na argumenty, w której starli się uczniowie czterech szkół z Płocka i sąsiadujących z nim powiatów oceniali eksperci z Fundacji Programy Edukacyjne, która przy tym programie współpracuje z Fundacją ORLEN. W tej rundzie Ligi Debat Fundacji ORLEN jednym z ekspertów był także Rafał Remiśko z Biura Projektów Sprzedaży Detalicznej ORLEN SA, który opracował tezę debaty. Wygłosił również wykład, który pomógł uczniom przygotować się do dyskusji o autonomicznym handlu.
− Muszę przyznać, że jestem bardzo zbudowany tym, jak młodzi ludzie argumentowali, jakich faktów i danych używali. Uważam, że Ligi Debat Fundacji ORLEN jest bardzo cenną inicjatywą. Mam nadzieje, że w przyszłym roku również wezmę udział w tym wydarzeniu – mówił po zakończeniu rundy debat Rafał Remiśko.
Zdobywają kompetencje przyszłości
„Liga Debat Fundacji ORLEN” to program Fundacji ORLEN, w którym wykorzystaliśmy uznaną na świecie metodę edukacyjną, jaką jest Debata Oksfordzka. Młodzież w praktyce uczy się sztuki dyskusji, argumentacji, prowadzenia sporu z szacunkiem do oponenta. Program jest skierowany do uczniów szkół średnich z Płocka oraz powiatów płockiego, sierpeckiego i gostynińskiego.
– Zaproponowaliśmy uczniom ten program edukacyjny, bo jesteśmy przekonani, że nauka jest najprzyjemniejsza i najskuteczniejsza wtedy, kiedy nawet nie zauważamy, że się uczymy. Tak właśnie jest w przypadku Debat Oksfordzkich. Uczniowie zdobywają kompetencje przyszłości, takie jak analiza danych, praca w grupie i pod presją czasu, a dzieje się to w atmosferze zdrowej rywalizacji między drużynami – mówi Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN, koordynatorka Ligi Debat Fundacji ORLEN.
Dla Kamila Ziółkowskiego, ucznia Zespołu Szkół Technicznych w Płocku tzw. Siedemdziesiątki debata o autonomicznym handlu była już trzecią, w której wziął udział. – Te debaty to ogrom możliwości do nauki i świetna opcja do rozwoju, poznania swoich mocnych stron. Można się dużo dowiedzieć a także zawrzeć nowe znajomości – wylicza. Podkreśla, że jego zespół docenia to, że podczas debat zachowany jest wysoki poziom kultury. – Zasady debaty oksfordzkiej są sztywne i rygorystyczne, co nie zawsze nam się podoba, bo musimy się w tych sztywnych zasadach zmieścić. Jednak dzięki temu dużo się uczymy – wyjaśnia debatant Zespołu Szkół Technicznych w Płocku.
− W przyszłym roku przystępuję do matury. Debaty miały być sposobem na przygotowanie się do wypowiedzi publicznej. Jednak w międzyczasie zakochałam się w tej atmosferze, w adrenalinie – mówi z kolei Zofia Górska, uczestniczka Ligi Debat Fundacji ORLEN z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie. − Często tezy, z którymi musimy się zmierzyć odbiegają od naszych zainteresowań. Mamy jednak motywację do tego, żeby dowiedzieć się więcej i nauczyć się poprawnie o tym opowiedzieć. Moim zdaniem to cudowna forma nauki – dodaje Zofia Górska.
Finał w czerwcu
W tym roku realizujemy II edycję Ligi Debat Fundacji ORLEN. Finałowa debatę zaplanowaliśmy na czerwiec 2024 r. To wtedy poznamy zwycięski zespół. Do tego czasu na uczniów czekają nie tylko kolejne rundy, lecz także konferencja, szkolenia, warsztaty, konsultacje z tutorami. Realizacja programu zaplanowana jest do 2027 roku.